Bootlieren
Zeilers kennen het - je bent aan boord en wilt de zeilen zetten om de perfecte koers te varen. Maar hoe lukt je dat? Met een lier, ook wel winsch genoemd! Bootlieren, ook bekend als schootlieren, vallier, zwaardlier of ankerlier, zijn een essentieel onderdeel tijdens het zeilen. Zij helpen je de beste zeilervaring te bereiken. Winsches zijn gemakkelijk te gebruiken en bieden een veilige en efficiënte manier om zeilen te zetten en te trimmen.
Inhoud: 100 Milliliter (€ 159,90* / 1L)
Bootlieren: Een essentieel onderdeel van elk zeilschip
Bootlieren zijn een essentieel onderdeel van elke zeilboot, ze worden immers gebruikt om schoten en zeilen te bedienen. Om de zeilen goed te kunnen hanteren, moeten de lieren gemakkelijk te bedienen zijn en robuust genoeg om alle zeilomstandigheden te doorstaan. Daarom zijn lieren verkrijgbaar in veel verschillende maten en materialen.
Een winsch of lier wordt voornamelijk gebruikt op zeilboten om grote krachten te kunnen leveren op de schoten of vallen voor het bedienen of trimmen van de zeilen. Deze typen lieren worden ook wel schootlieren of vallieren genoemd. Lieren zijn er in verschillende maten, afhankelijk van de lengte van de boot, het touwwerk en het beoogde gebruik. Er bestaan ook andere soorten lieren, zoals ankerlieren of zwaardlieren. Over het algemeen zijn er lieren met 1 snelheid en lieren met 2 snelheden, waarbij 2 snelheden de bediening van een lier veel eenvoudiger maakt doordat deze in beide richtingen kan worden bediend. Conventionele, handmatige lieren worden steeds meer vervangen door moderne automatische selftailing lieren, die het gebruik van een schootklem overbodig maken. Lieren worden voornamelijk handmatig/mechanisch bediend met lierhendels. Op grotere zeilboten worden lieren ook vaak elektrisch of hydraulisch aangedreven.
Winsch of lier?
Een winsch is de Engelse benaming voor een lier en beide termen worden regelmatig door elkaar gebruikt. Er zijn verschillende soorten lieren of winsches. Schootlieren zijn slechts één type lier. Er bestaan ook ankerlieren, deze worden ook gebruikt om het anker en de ankerketting te bedienen. Met een zwaardlier kun je het zwaard eenvoudig omhoog halen. Op grotere zeilboten is het gebruikelijker om een lier aan de voet van de mast aan te treffen, de zogenaamde mastlier of vallier. Deze worden gebruikt om de hoofdval te bedienen en zijn rechtstreeks op de mast gemonteerd. Een bijzonder kenmerk van een lier is dat de lijn niet volledig op de lier wordt opgerold, maar na enkele slagen om de lier er aan de andere zijde weer vanaf komt.
Hoe werkt een winsch?
In de lier bevinden zich planetaire tandwielen, de tandwielen zitten op de aandrijfas, hier aangedreven door een lierhendel. Dit tandwiel drijft een reeks tandwielen aan die als planeten om hun as draaien en de trommel aandrijven. Een pal voorkomt dat de trommel achteruit draait (eerste versnelling). Wanneer de ingaande as in de tegenovergestelde richting draait, vergrendelt de tweede set pallen de planetaire tandwielen en maakt de tweede versnelling mogelijk. Dit brengt hun beweging directer over op de trommels. De trommel draait dan sneller, maar vereist ook meer kracht om hem te bewegen. Het exacte mechanische ontwerp en het aantal tandwielen in een versnellingsbak verschilt van fabrikant tot fabrikant.
Wat betekenen de snelheden van de winsches?
Over het algemeen zijn lieren uitgerust met één of twee snelheden. Terwijl de lier met 1 versnelling gewoonlijk trekkrachten ontwikkelt wanneer hij met de klok mee wordt bediend en in neutraal staat wanneer hij in tegengestelde richting wordt bediend, bepaalt de draairichting van een lier met 2 versnellingen de vermindering waarmee de trekkrachten worden ontwikkeld. Lieren met twee snelheden zijn over het algemeen het meest comfortabel om te bedienen, omdat ze in beide draairichtingen kracht leveren. Lieren met 1 snelheid zijn meestal te vinden op kleinere zeilboten en lieren met 2 snelheden op grotere zeilboten. De reden hiervoor is dat de bediening van de tuigage van grotere zeilboten grotere trekkrachten vereist en dat lieren met 2 versnellingen hiervoor veel geschikter zijn.
Van welk materiaal zijn lieren gemaakt?
De meeste lieren die tegenwoordig in zeilboten worden gebruikt zijn mechanische lieren van roestvrij staal of aluminium. Deze lieren zijn robuust en betrouwbaar, maar ook vrij prijzig. Voor de zeiler die een goedkope en tegelijk betrouwbare oplossing zoekt, is het gebruik van plastic lieren een optie. Deze zijn niet zo robuust als de roestvrijstalen of aluminium lieren, maar ze zijn nog steeds licht en gemakkelijk te gebruiken. Duurzaamheid is bijzonder belangrijk bij de keuze van het materiaal, omdat lieren worden blootgesteld aan extreme omstandigheden en zwaar worden belast. Zout water, zon, hitte zijn slechts drie voorbeelden van de belastingen op een lier. Als de lieren goed worden onderhouden, kunnen ze net zo lang meegaan als het schip. Dit vereist echter een goede verzorging van de lier. Dit omvat zeker het regelmatig smeren van het lierwerk en het vervangen van de pallen. Voor verdere bescherming kunnen lieren ook worden beschermd met lierhoezen wanneer ze niet worden gebruikt.
Maten van een bootlier
Lieren zijn er in allerlei maten en gewichten. Zeer kleine lieren kunnen zo klein zijn als een hand en wegen slechts 500 gram. Er zijn ook lieren die 50 kg wegen en meer dan 50 cm hoog en breed zijn, die niet meer handmatig worden bediend. Er zijn in principe drie manieren om een lier te bedienen. De meest gebruikelijke werkwijze is de mechanische bediening door middel van een lierhendel, die met de hand wordt bediend. De andere twee manieren om een lier te bedienen zijn automatisch zonder gebruik van handkracht, hetzij elektrisch, hetzij hydraulisch. De handmatige versie is gebruikelijker op kleinere zeilboten, terwijl de automatische lieren vaker voorkomen op grotere zeilboten en zeer grote jachten.
Selftailing lieren
Bootlieren kunnen nog in twee andere categorieën worden verdeeld, namelijk standaardlieren en self-tailing winsches. Dit laatste type lier heeft het grote voordeel dat er geen extra klem voor de lijn nodig is, omdat de bevestiging van de self-tailing lier deze functie overneemt. De schoot wordt tussen twee schuiven op de lier geklemd. Het nadeel hiervan is echter dat de toegestane lijndiktes sterk worden beperkt door het self-tailing mechanisme. Met een standaard lier daarentegen kun je bijna iedere lijndikte gebruiken.
Hoe onderhoud je een lier?
Hoe een winsch moet worden onderhouden blijkt uit de algemene werkwijze. Zowel de assen als de assen van de planetaire tandwielen moeten zo soepel mogelijk lopen, d.w.z. goed gesmeerd zijn. De pallen die door de veer worden bewogen, moeten worden geolied. Vet daarentegen plakt aan elkaar. Er moet ervoor worden gezorgd, dat er zo min mogelijk vet in de pallen komt. Tijdens de werking kan een luistertest nuttig zijn. Als de lier een luid, klikkend geluid maakt, zijn de pallen goed vastgeklikt. Misschien waren ze te droog, maar zeker niet verstopt. Als je daarentegen slechts één klik of helemaal geen klik hoort, is de pal verstopt. De lier moet dan hoognodig onderhouden worden. Iedere lier op de boot moet ten minste eenmaal per jaar, bij voorkeur vóór het zeilseizoen, worden onderhouden en gesmeerd.
Om een zeilboot goed uit te rusten, moet je de juiste winsch kiezen. Ons assortiment lieren omvat lieren in verschillende maten en materialen. Wij bieden ook een breed scala aan accessoires, waaronder handschoenen, touwen, katrollen en meer. Als je jouw zeiluitrusting wilt upgraden, overweeg dan onze selectie lieren. Onze lieren zijn robuust en betrouwbaar en bieden gebruiksgemak.