Welk anker voor welke boot? Een gids voor de juiste keuze!


Het juiste anker voor je boot vinden is een uitdaging. Je stelt jezelf waarschijnlijk een aantal vragen die allemaal beantwoord moeten worden: Welk type anker houdt op welke bodem? Is er een universeel model? Houdt een zwaar anker beter stand? Hoe berg ik het anker op? Voor welk materiaal moet ik kiezen? Wat zijn de voor- en nadelen en hoeveel kost het eigenlijk? Om je niet te verliezen in de zee van vragen, is hier wat hulp voor de vraag: Welk anker voor welke boot?

De verschillen


Ankertypes worden onderscheiden op basis van hun ontwerp. Aan de ene kant zijn er ankers met griffels en aan de andere kant ankers die zijn gemodelleerd naar een ploeg. Tot de eerste groep behoren bijvoorbeeld het plaatanker, het vouwanker en de Danforth-anker. Deze modellen houden bijzonder goed stand op zanderige, zachte ondergrond. Op zeegras of keien presteren ze echter minder goed. Omdat deze genoemde modellen demonteerbaar zijn of ingeklapt kunnen worden, zijn ze ruimtebesparend en geschikt voor kleinere boten met een ankerkluis.

Tot de groep ploegankers behoren bijvoorbeeld het Kobra-anker, het Delta-anker en het CQR-anker. Ook het Bruce-anker behoort tot deze categorie. Ze houden in vergelijking met het plaatanker redelijk goed stand op verschillende ondergronden. Een ander voordeel is dat bij dit type geen modder aan de griffels kan hechten, wat voorkomt dat het anker niet opnieuw ingegraven wordt. Echter, Kobra-ankers & co. zijn zware `bemanningsleden´. Ze worden vaak op grotere boten aangetroffen, waar ze in een boegrol worden bevestigd.

Doorslaggevend voor een goede houvast in de grond zijn enerzijds het anker zelf en anderzijds het type bodem. Zoals hierboven vermeld, is niet elk model geschikt voor elke bodem onder de waterlijn. Het anker kan zich op twee manieren vastgraven. In het geval van keien of steen haakt het zich vast, in het geval van slib, modder of zand graaft het zich in.

De vraag is: welke bodem domineert in jouw vaargebied?

Zand vormt een bodem die weinig problemen oplevert. In tests behalen talrijke ankers goede scores op dit type bodem. Modellen met griffels of het Bruce-anker ontwikkelen hier een hoge houdkracht en leveren constante resultaten.

Modder vereist een plaatanker met brede griffels. Door deze vorm kan het anker zich beter ingraven. Vaak is modder of slib slechts een laag boven een andere grondsoort. Het anker dat zich een weg door deze laag kan banen, heeft het potentieel om meer houdkracht te ontwikkelen.

Keien, rotsen en koraal vormen een uitdaging. In tegenstelling tot een zachte ondergrond is er geen mogelijkheid tot ingraven. Het anker moet zich ergens onder water vasthaken. Relatief goede resultaten worden behaald met ploegschaarankers.

Gras vormt ook een obstakel voor de meeste ankers. Opnieuw is het ploeganker hier de beste keuze. Uiteindelijk blijft echter het probleem dat het anker op deze grond alleen blijft haken aan wortels of een uitstulping en dus geen stevig houvast biedt.

De verwachting dat er één enkel anker is voor zand, modder, keien en zeewier kan dus niet worden waargemaakt. Hier moet elke schipper zelf over nadenken. Hoe is de bodemgesteldheid van jouw vaargebied? Wil je twee dagen voor anker liggen in Kroatië, of heb je het anker alleen nodig om even snel te gaan zwemmen? Als je veel onderweg bent, is het hebben van een kleiner tweede anker geen slecht idee. Jouw bemanning en schip zijn dan voorbereid op alle situaties.
%
Plastimo Kobra 1 ploegschaar anker gegalvaniseerd - gewicht 8kg
Plastimo Kobra 1 ploegschaar anker gegalvaniseerd - gewicht 8kg Het gegalvaniseerde Kobra 2 ploegschaar anker van Plastimo met een gewicht van 8 kilogram heeft een prijs gekregen voor zijn prestaties. Het model onderscheidt zich door zijn standvastigheid, vooral in het geval van modderige en zanderige grond. Bij goede prestaties kan het zinvol zijn een model te kiezen dat twee gewichtsklassen onder het aanbevolen gewicht ligt. De schacht van het Kobra anker 1 kan gemakkelijk worden weggeklapt zodat het model gemakkelijker in de ankerkluis kan worden opgeborgen. De schacht van het model Kobra anker 2 is extra geborgd met een schroef. Een alternatief voor het gegalvaniseerde Kobra ploegschaar anker is het roestvrijstalen ploegschaar anker.

€ 181,99* € 213,01* (14.56% bespaard)
%
Talamex klapanker verzinkt 6,0kg
Talamex klapanker verzinkt 6,0kg Dit vouwanker van Talamex is voorzien van een verdikte schacht en extra brede zijkanten. Hij is gemaakt van gegalvaniseerd staal en weegt 6,0 kg. De lengte is 50 cm en wanneer uitgevouwen meet de breedte 47 cm. Dit anker behoort tot de klasse van de gewichtsankers. Dit anker wordt ook wel klapanker, opklapanker of vouwanker genoemd.

€ 56,99* € 72,50* (21.39% bespaard)
%
Lewmar Delta anker gegalvaniseerd - gewicht 10kg
Lewmar Delta anker verzinkt - gewicht 10kg Het gegalvaniseerde Lewmar Delta anker weegt 10 kg en is gemaakt van extreem stabiel mangaanstaal. Het houdt betrouwbaar op zowel zanderige grond als op rotsen, omdat de zware punt stabiel in de grond graaft. Het Delta anker is daarom een betrouwbare allrounder. Een ander voordeel is dat het model volledig uit één stuk is gemaakt. Er zijn dus geen losse onderdelen die kunnen afbreken of op een andere manier beschadigd kunnen raken. Het Lewmar Delta anker behoort tot het type ploegschaaranker en is verwant aan het Cobra-anker en het CQR-anker.

€ 192,99* € 256,50* (24.76% bespaard)

Hoe zwaarder hoe beter?


Het juiste gewicht voor jouw boot bepalen is niet eenvoudig. Je moet een goede afweging maken. Denk na over je gewoonten en voorkeuren. De overtuiging "hoe zwaarder, hoe beter" is een veelvoorkomende misvatting bij de aankoop van een anker. Er zijn modellen die relatief weinig wegen, maar toch verbazingwekkende houdkrachten kunnen ontwikkelen. Vergeet ook niet dat bij een bepaald gewicht een ankerlier en de bijbehorende kosten onvermijdelijk zijn.

Welk anker voor welk boot?


De tabel geeft richtwaarden. De waarden kunnen variëren afhankelijk van individuele omstandigheden.

Ankergwichte_Tabelle_Themenseite_NL

Materiaal


Bij het kiezen van het materiaal zijn er meestal drie opties: gegalvaniseerd staal, roestvrij staal of een combinatie van aluminium en magnesium. De keuze valt vaak op de gegalvaniseerde ankermodellen. Deze zijn goedkoper. Een ander voordeel is dat gegalvaniseerd staal beter presteert in warme wateren zoals de Middellandse Zee of het Caribisch gebied. Roestvrij staal zou onder deze omstandigheden vatbaarder zijn voor roest. Dit geldt ook voor ankerkettingen. Voor extreem lichte boten worden ankers met een aluminium-magnesiumlegering aanbevolen.

Opbergen


Ploegankers en Bruce-ankers kunnen makkelijk aan boord worden bevestigd met een boegrol. Dit is een ruimtebesparende oplossing, maar ook niet meer dan logisch. Deze modellen worden vaak gebruikt in combinatie met een ankerlier. Plaatankers daarentegen kunnen worden gedemonteerd en opgeborgen in een ankerkluis. In geval van nood kan het echter wel tien minuten duren voordat het anker met het juiste gereedschap weer gebruiksklaar is.

Conclusie


Welk anker geschikt is voor jouw boot, hangt uiteindelijk helemaal van jou af. Bij het zoeken naar het juiste model is het verstandig om rekening te houden met je eigen gewoonten. Daarna kun je realistisch afwegen welk anker het meest geschikt is voor jouw gebruik. Zoals reeds vermeld, kan het raadzaam zijn om verschillende modellen te hebben. Een mogelijke oplossing is bijvoorbeeld een hoofdanker. Een stormanker dat één of twee maten zwaarder is dan aanbevolen. En een extra anker voor korte stops dat één of twee gewichtsklassen lager is dan aanbevolen.

Basisvragen bij aankoop


Hoe goed houdt het anker zich vast in modder, zand, rotsen of zeegras?

Hoe gemakkelijk kan het anker worden gemonteerd of gedemonteerd?

Heb ik voor het anker speciaal gereedschap nodig?Is het type anker stabiel?

Wat is de houdkracht van het anker?

Kan het anker gemakkelijk worden losgemaakt?

Kan het anker gemakkelijk aan boord worden opgeslagen?


Door deze vragen te overwegen en rekening te houden met jouw specifieke situatie, kun je een weloverwogen beslissing nemen bij de aanschaf van een anker.