Navigatieverlichting
Navigatieverlichting dient als oriëntatie op het water. Met behulp van navigatielichten kunnen het boottype en de bewegingsrichting van de andere boten worden afgelezen. Navigatieverlichtingen moeten van zonsondergang tot zonsopgang en bij slecht zicht zichtbaar zijn. Welke navigatieverlichting je moet gebruiken, hangt van het type schip en vooral van de lengte af. Een belangrijk aspect bij de keuze van de navigatieverlichting is de nodige goedkeuring. Afhankelijk van het gebied zijn er verschillende autoriteiten verantwoordelijk en moeten er verschillende regels in acht worden genomen. De Duitse autoriteit is het BSH, het federaal maritiem en hydrografisch agentschap.
Navigatieverlichting behoort tot de klasse van de signaalborden die voor de navigatie van boten gebruikt worden. Door signaalborden is het type en de geschatte grootte van de boot, maar vooral ook de richting van de beweging te herkennen. De navigatieverlichting moet van zonsondergang tot zonsopgang en bij slecht zicht zichtbaar zijn. De voorschriften en goedkeuringen zijn afhankelijk van het gebied en de verantwoordelijke autoriteit. De Duitse autoriteit is het BSH, het federaal maritiem en hydrografisch agentschap.
Type boot - type schip
Verschillende schepen zijn aan verschillende regels over het gebruik van navigatielichten gebonden. Bijvoorbeeld, een machine voertuig dat op minder dan 50 meter afstand rijdt, moet de volgende navigatielichten hebben: Bak- en stuurboordlicht (zijverlichting), hek- en topplicht. Een zeilschip moet daarentegen verschillende navigatielichten hebben, afhankelijk van het feit of het schip onder zeil of onder motor vaart. Zo kun je op zee door de zichtbare navigatieverlichting veel informatie over de boot leren.
Bewegingsrichting
Sommige navigatieverlichtingen, zoals de zijlichten en de hek- en topplicht, zijn alleen zichtbaar vanuit bepaalde hoeken zichtbaar. Hierdoor kun je de bewegingsrichting van de betreffende boot minstens ongeveer vaststellen. Het groene licht van het stuurboordlicht is zichtbaar als je een ander schip van de stuurboordzijde ziet, maar het rode licht aan de bakboordzijde niet. Als zowel rood als ook groen zichtbaar zijn, dan bevind je je op frontaal botsing.