Touwwerk
Na een lange dag op volle zee keert de boot uiteindelijk terug naar de haven. Nu is het tijd om de boot veilig tussen de andere schepen door naar de aanlegplaats te sturen. Vooral bij ongunstige weersomstandigheden behoren aanmeermanoeuvres tot de moeilijkste manoeuvres in de zeilsport en kunnen een schipper doen zweten. Om het aanmeren tot een succes te maken, moet je de juiste touwen aan boord hebben. Van landvasten in verschillende lengtes tot zeilbinders en fenderlijnen, onze online shop biedt een breed scala aan verschillende touwen voor dit doel.
Inhoud: 2.5 Meter (€ 2,40* / 1 Meter)
Touwwerk
Na een lange dag op volle zee keert de boot uiteindelijk terug naar de haven. Nu is het tijd om de boot veilig tussen de andere schepen door naar de aanlegplaats te sturen. Vooral bij ongunstige weersomstandigheden behoren aanmeermanoeuvres tot de moeilijkste manoeuvres in de zeilsport en kunnen een schipper doen zweten. Om het aanmeren tot een succes te maken, moet je de juiste touwen aan boord hebben. Van landvasten in verschillende lengtes tot zeilbinders en fenderlijnen, onze online shop biedt een breed scala aan verschillende touwen voor dit doel.
Wat is het verschil tussen touw en koord?
Op het eerste gezicht lijken een touw, lijn, koord en toss één en hetzelfde. Maar het subtiele maar grote verschil ligt in de lengte en de diameter. Een koord is bijvoorbeeld een zeer dun touw (ongeveer 6 mm diameter). Een lijn is een lang snoer. Het touw is een dik koord (diameter ongeveer 50 mm of meer) en onder de trossen zitten staalkabels.
Hoe wordt touw gemaakt?
Touwwerk kan op twee verschillende manieren worden gemaakt:
Geslagen touw
Geslagen touw wordt gemaakt door afwisselende strengen onder spanning in elkaar te draaien. Als basiselement dienen dunne, linksom gedraaide vezels die samen een draad vormen. Wanneer meerdere draden vervolgens rechtsom worden gedraaid, ontstaat een zogenaamd garen. Als deze draden weer naar links worden gedraaid, ontstaat er een kardeel. Drie kardelen, rechtsom gedraaid, vormen uiteindelijk een touw. Dit is één van de oudste en meest beproefde constructies en vormt de basis voor de meeste soorten touw. In het verleden heeft geslagen touw zich veelal bewezen door zijn sterkte en eenvoudige splitsbaarheid. In de zeilsport wordt dit type touw meestal gebruikt voor het maken van landvasten en ankerlijnen.
Gevlochten touw
De tweede methode die wordt beschouwd als de basisconstructie voor touwwerk is vlechten. Afhankelijk van de toepassing voor het touwwerk, worden verschillende vlechtvarianten gebruikt. De meest voorkomende ontwerpen zijn de vierkante vlecht, de holle vlecht en de kern-mantelvlecht. De laatste variant, waarbij de touwen dubbel gevlochten zijn, heeft de beste eigenschappen. Dit wordt meestal gebruikt voor het maken van hoogwaardige schoten en vallen.
Welk materiaal wordt gebruikt om touw te maken?
Je moet er goed op letten van welk materiaal het koord is gemaakt, want ieder materiaal heeft zijn voor- en nadelen:
Polyester
Polyester wordt vaak gebruikt bij de vervaardiging van touwwerk omdat het een goede breukbelasting en een geringe rek heeft. Bovendien heeft polyester een aantal chemische en fysische eigenschappen die voordelig zijn voor de watersport. Polyester is bijvoorbeeld bestand tegen zeewater, biedt een goede slijtvastheid in zowel droge als natte omstandigheden en is bestand tegen zonlicht. Het materiaal wordt gebruikt in de kern van vallen en schoten, voor het maken van landvasten en - omdat het zwaarder is dan water - voor ankerlijnen.
Polyamide
De toepassingsgebieden voor polyamide zijn over het algemeen landvasten en universele lijnen. Dit komt door de hoge breukbelasting en de hoge rek van het materiaal. Bovendien is de slijtvastheid in natte toestand aanzienlijk beter dan in droge toestand, omdat polyamide de neiging heeft water te absorberen.
Polypropyleen
Polypropyleen is een uiterst licht materiaal dat ook drijft. Het heeft zowel voldoende slijtvastheid als temperatuurbestendigheid. Polypropyleen wordt voornamelijk gebruikt voor landvasten en universele lijnen.
Hoe gebruik je touwen voor een aanmeermanoeuvre?
Bij een aanmeermanoeuvre begeeft het schip zich naar een aanlegplaats om vervolgens te worden aangemeerd. Deze manoeuvre is verdeeld in drie fasen. De eerste fase bestaat uit een zorgvuldige planning om een geschikte aanlegplaats te kiezen. Factoren als de wind, de stroming en eventuele hulp van buitenaf spelen een belangrijke rol bij het maken van de juiste keuze. Afhankelijk van de grootte van de boot worden kades, havenpieren of stijgers als ligplaats gekozen. De tweede fase betreft de correcte uitvoering van deze manoeuvre, terwijl de laatste fase bestaat uit het aanmeren met geschikt touwwerk.
Wat betekent afmeren?
Bij de afmeer manoeuvre wordt de boot beschermd tegen ongewenst wegdrijven op een aanlegplaats. Hierbij wordt het schip vastgemaakt aan een vast object, meestal op het land of verankerd op de zeebodem. Afhankelijk van de grootte van het schip worden voortros, achtertros, voorspring en achterspring aan de wal bevestigd. Voor grotere schepen worden soms ook dwarslijnen (voordwarstros en achterdwarstros) gebruikt voor meer stabilisatie. Meertrossen worden bevestigd aan bolders of ringen op de kade. Tussen de romp en de kademuur worden stootwillen of fenders bevestigd om te voorkomen dat de romp tegen de kade schuurt.
De zeemansknoop voor het aanmeren
Zeemansknopen staan erom bekend dat ze sterk zijn en binnen enkele seconden snel en eenvoudig zijn los te maken. Dankzij eeuwenlange ervaring op zee zijn er in de loop der tijd knopen ontstaan voor de meest uiteenlopende doeleinden. Zo zijn er bijvoorbeeld de paalsteek en de mastworp, die worden gebruikt voor het aanleggen aan een bolder of paal. Als je twee lijnen met elkaar wilt verbinden, kun je een schootsteek gebruiken, en indien je de boot aan een ring wilt vastleggen, kun je een ankersteek gebruiken.